Przejdź do treści

Statut

Rozdział I – Nazwa, teren działania, siedziba i cele Klubu 

§ 1 

Stowarzyszenie kultury fizycznej nosi nazwę Yufukan Poznań, zwane będzie w treści niniejszego statutu Klubem

§ 2 

Klub działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami. Siedziba klubu znajduje się w Poznaniu. 

§ 3 

Klub działa na podstawie ustawy z dnia 25 czerwca 2010 roku o sporcie (Dz.U.2022.1599), ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku – Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U.2020.2261) oraz własnego statutu i regulaminów. 

§ 4 

  1. Celami Klubu są: 
    1. wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, 
    2. działalność na rzecz dzieci, młodzieży i dorosłych w tym wypoczynku dzieci i młodzieży, 

a ich wykonywanie odbywa się między innymi poprzez tworzenie warunków do uprawiania przez jego członków i inne osoby Aikido, innych sportów walki i form rekreacji ruchowej oraz realizację innych zadań, wynikających z tego statutu i przepisów ustawy o sporcie. 

2. W szczególności Klub realizuje swoje cele poprzez: 

    1. prowadzenie działalności sportowej i rekreacyjnej; 
    2. organizowanie zawodów, imprez sportowych i rekreacyjnych, organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych; 
    3. prowadzenie działalności wychowawczej, popularyzatorskiej, prozdrowotnej;
    4. wspieranie działalności uczniowskich klubów sportowych oraz sportu szkolnego i młodzieży szkolnej; 
    5. szkolenie oraz doskonalenie kadry trenersko – instruktorskiej; 
    6. organizowanie egzaminów na stopnie mistrzowskie i uczniowskie; 
    7. reprezentowanie swoich członków i zawodników w innych organizacjach sportowych oraz organizowanie udziału w klubowym, wojewódzkim i krajowym współzawodnictwie sportowym; 
    8. współdziałanie w przygotowywaniu członków kadry narodowej do uczestnictwa w międzynarodowym współzawodnictwie sportowym; 
    9. współpracę z organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego w zakresie realizacji swych zadań statutowych; 
    10. reprezentowanie swoich członków wobec władz i innych organizacji kultury fizycznej na terenie województwa i kraju oraz przedstawianie swojego stanowiska w żywotnych dla środowiska sprawach; 
    11. prowadzenie niezbędnej działalności wydawniczej; 
    12. realizowanie innych zadań, do których zobowiązany będzie na mocy ustaw, statutu lub własnych uchwał; 
    13. krzewienie kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży miejskiej oraz wiejskiej;
    14. prowadzenie działalności sportowo-wychowawczej na rzecz osób zagrożonych uzależnieniem lub uzależnionych od alkoholu i innych środków psychoaktywnych oraz ich rodzin; 
    15. prowadzenie działalności sportowo-rekreacyjnej na rzecz osób niepełnosprawnych; 
    16. prowadzenie działalności sportowo-wychowawczej na rzecz osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem; 
    17. prowadzenie działalności sportowo-wychowawczej dla rodzin wielodzietnych i z ciężką sytuacją materialną. 

    § 5 

    1. Działalność Klubu opiera się na społecznej pracy jej członków i sympatyków.
    2. Dla realizacji określonych zadań Klub może zatrudniać pracowników. 

    Rozdział II  – Nabycie i utrata przynależności, prawa i obowiązki członków. 

    § 6 

    Członkowie Klubu dzielą się na: 

    1. zwyczajnych, 
    2. honorowych,
    3. wspierających. 

    § 7 

    1. Członkiem zwyczajnym Klubu może zostać każda osoba fizyczna, która ukończyła 18 lat, jak również małoletnia. Osoba małoletnia, która nie ukończyła 16 roku życia może zostać członkiem zwyczajnym po przedstawieniu pisemnej zgody swoich ustawowych przedstawicieli. 
    2. Członkostwo zwyczajne nabywa się poprzez zgłoszenie pisemnej deklaracji członkowskiej i uzyskanie akceptacji Zarządu. 
    3. Zarząd może odmówić przyjęcia w poczet członków Klubu, jeżeli uzna, że kandydat nie daje rękojmi należytej realizacji celów statutowych lub uzależnić swą zgodę od spełnienia określonych warunków. Kandydatowi, któremu odmówiono przyjęcia w poczet członków Klubu przysługuje prawo odwołania się od odmownej decyzji Zarządu do najbliższego zwołania Walnego Zgromadzenia Członków. Decyzja Walnego Zgromadzenia Członków jest ostateczna. 

    § 8 

    Godność członka honorowego może zostać nadana na wniosek Zarządu przez Walne Zgromadzenie Członków osobom fizycznym szczególnie zasłużonym dla realizacji celów statutowych Klubu. Członkowie honorowi zwolnieni są z obowiązku opłacania składki członkowskiej. 

    § 9 

    Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna, osoba prawna oraz organizacja lub instytucja nie będąca osobą prawną, która zgłosi na piśmie w formie deklaracji chęć stałego finansowego lub rzeczowego wspierania Klubu. 

    § 10 

    Członkowie zwyczajni Klubu mają prawo do:

    1. udziału w realizacji celów statutowych; 
    2. uczestnictwa w Walnych Zgromadzeniach Członków z głosem stanowiącym oraz biernym i czynnym prawem wyborczym, z wyłączeniem członków, którzy nie ukończyli 16 roku życia; 
    3. zgłaszania wniosków i postulatów do władz statutowych; 
    4. korzystania z obiektów i urządzeń sportowych Klubu, na zasadach określonych przez Zarząd 
    5. noszenia znaku organizacyjnego; 
    6. przynależności do innych stowarzyszeń kultury fizycznej lub organizacji; 

    § 11 

    Członkowie honorowi i wspierający korzystają z praw wymienionych w § 10, prócz wymienionych w §10 tiret drugie. 

    § 12 

    Członkowie Klubu zobowiązani są do: 

    1. udziału w realizacji jego statutowych zadań i celów określonych przez władze,
    2. przestrzegania statutu, uchwał i zarządzeń władz, a także wydawanych przez nie regulaminów oraz stosowania się do przyjętych zwyczajów i obyczajów, w szczególności zaś zasad etykiety obowiązującej w Aikido, 
    3. regularnego opłacania składki członkowskiej z wyłączeniem członków honorowych i wspierających. 

    § 13 

    1. Członkostwo zwyczajne i wspierające ustaje: 
      1. z dniem zgłoszenia Zarządowi pisemnej rezygnacji;
      2. na skutek rozwiązania Klubu; 
      3. poprzez skreślenie uchwałą Zarządu z listy członków z powodu nieopłacenia składek członkowskich przez okres trzech miesięcy, po uprzednim pisemnym lub mailowym (na adres wskazany przez członka), upomnieniu (nie dotyczy członków wspierających); 
      4. przez wykluczenie uchwałą Zarządu za naruszenie statutu, przepisów wewnętrznych wydanych na jego podstawie lub działania na szkodę Klubu;
    2. W przypadku skreślenia lub wykluczenia z Klubu członek ma prawo do wniesienia odwołania do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia o podjętej uchwale. Decyzja Walnego Zgromadzenia Członków jest ostateczna. Do czasu rozpoznania odwołania uchwała nie podlega wykonaniu. 

    § 14 

    Członkostwo honorowe ustaje przez zrzeczenie się albo na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Członków. 

    § 15 

    1. Członkom Klubu mogą być przyznawane nagrody i wymierzane kary.
    2. Do nagród zalicza się wyróżnienie dyplomem uznania, częściowym lub całkowitym zwolnieniem od składki członkowskiej, pokrycie kosztów udziału w imprezie sportowej lub szkoleniu (seminarium) oraz nagrody pieniężne i rzeczowe.
    3. Możliwe jest zastosowanie następujących kar: 
      1. upomnienie, 
      2. nagana,
      3. zawieszenie w prawach członka, skreślenie z listy członków i wykluczenie z Klubu, 
        a także: 
      4. pozbawienie członka tytułu mistrza lub innego tytułu sportowego nadanego przez Klub, 
      5. zakaz uczestniczenia w określonych konkurencjach lub zawodach sportowych, 6. dyskwalifikacja czasowa lub dożywotnia. 
    4. Kary mogą być łączone. 
    5. Nagrody przyznaje Zarząd na uzasadniony wniosek trenera lub instruktora bądź z urzędu. 
    6. Kary wymierzane są przez Zarząd. 

    § 16 

    1. Stosowanie dopingu przez członków Klubu jest zabronione. 
    2. Za stosowanie dopingu członek Klubu ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną. Odpowiedzialność tę ponoszą także inne osoby, którym udowodni się naruszenie przepisów antydopingowych. 
    3. Władze Klubu zobowiązane są do przeciwdziałania dopingowi i pociągania do odpowiedzialności dyscyplinarnej osoby, które nie przestrzegają stosownych przepisów i zarządzeń. 

    Rozdział III – Władze Klubu, tryb ich wyboru i kompetencje. 

    § 17 

    Władzami Klubu są: 

    1. Walne Zgromadzenie Członków,
    2. Zarząd,
    3. Komisja Rewizyjna. 

    § 18 

    Uchwały władz zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, jeżeli statut nie stanowi inaczej. 

    § 19 

    Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa cztery lata. 

    Walne Zgromadzenie Członków 

    § 20 

    1. Najwyższą władzą Klubu jest Walne Zgromadzenie Członków. Może ono mieć charakter Zgromadzenia Sprawozdawczo-Wyborczego, Zgromadzenia Sprawozdawczego lub Zgromadzenia Nadzwyczajnego. 
    2. Walne Zgromadzenie Sprawozdawczo-Wyborcze Członków zwoływane jest przez Zarząd, a jego termin winien przypadać w okresie jednego miesiąca poprzedzającego datę upływu 4 – letniej kadencji władz Klubu. 
    3. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków może być zwołane w każdym czasie na pisemny wniosek co najmniej 1/3 członków zwyczajnych, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub z inicjatywy Zarządu. 
    4. Walne Zgromadzenie Sprawozdawcze Członków przeprowadzane jest jeden raz w roku kalendarzowym.
    5. Zarząd zawiadamia Członków Klubu o terminach Walnych Zgromadzeń Członków, miejscu i porządku obrad co najmniej na 21 dni przed terminem danego Walnego Zgromadzenia Członków. 
    6. Udział w Walnym Zgromadzeniu Członków biorą członkowie zwyczajni. Członkowie władz uczestniczą w Walnym Zgromadzeniu Członków z urzędu. 
    7. Podjęte przez Walne Zgromadzenie Członków uchwały są prawomocne, jeżeli podjęte zostały w I terminie zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej połowy uprawnionych do udziału w Walnym Zgromadzeniu Członków oraz w II terminie, który odbywa się tego samego dnia zwykłą większością głosów bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten podany był w zawiadomieniu. 

    § 21 

    Do wyłącznej kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy: 

    1. uchwalanie programu w szczególności działalności sportowej i finansowej Klubu na okres kadencji; 
    2. przyjmowanie i rozpatrywanie sprawozdania Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
    3. udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej;
    4. wybór i odwołanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej; 
    5. podejmowanie uchwał w kwestii zmian statutu, rozwiązania Klubu; 
    6. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawach członkowskich;
    7. powoływanie sekcji sportowych w Klubie; 
    8. podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych do porządku obrad. 

    § 22 

    Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków, których przedmiotem jest zmiana statutu lub rozwiązanie Klubu zapadają kwalifikowaną większością 2/3 głosów w obecności minimum połowy uprawnionych do udziału w Walnym Zgromadzeniu Członków. Przepis § 20 ust. 3 stosuje się odpowiednio. 

    Zarząd Klubu 

    § 23 

    1. Zarząd Klubu może liczyć od 3 do 6 osób. Zarząd wybiera ze swego grona Prezesa i Wiceprezesa oraz dokonuje podziału obowiązków między pozostałych jego członków, uwzględniając w miarę możliwości wnioski Prezesa. 
    2. Zarząd wybierany jest przez Walne Zgromadzenie Członków, które uchwałą określa jego skład liczbowy na kolejną kadencję. 
    3. Członkiem Zarządu nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
    4. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją w wysokości i na zasadach określonych uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków. 

    § 24 

    Członkostwo w Zarządzie wygasa z chwilą: 

    1. śmierci, 
    2. rezygnacji 
    3. utraty zdolności do czynności prawnych, 
    4. odwołania przez Walne Zgromadzenie Członków, 
    5. wystąpienia okoliczności wskazanych § 23 ust. 3 powyżej.

    § 25 

    1. Do kompetencji i obowiązków Zarządu należy działanie w imieniu Klubu we wszystkich sprawach, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych Walnemu Zgromadzeniu Członków i Komisji Rewizyjnej, w szczególności zaś: 
      1. reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu; 
      2. realizowanie statutowych celów Klubu, jego planu pracy i przyjętych uchwał;
      3. zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu; 
      4. podejmowanie uchwał o przyjęciu albo skreśleniu z listy członków Klubu;
      5. określenie wysokości składki członkowskiej i wpisowego; 
    2. Uchwały Zarządu dla swej ważności wymagają podjęcia zwykłą większością głosów pod warunkiem, iż wszyscy członkowie Zarządu zostali zawiadomieni o terminie posiedzenia Zarządu. W razie równej liczy głosów rozstrzygające znaczenie ma głos Prezesa. 
    3. Prezes lub Wiceprezes kieruje pracami Klubu w okresie między posiedzeniami Zarządu.
    4. Prawo reprezentowania Klubu przysługuje Prezesowi i Wiceprezesowi. Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Klubu upoważniony jest Prezes i Wiceprezes – każdy samodzielnie, dla oświadczeń do kwoty 1000 zł brutto. Zobowiązania przekraczające ww. kwotę, wymagają podpisów Prezesa i Wiceprezesa, działających łącznie. 

    § 26 

    1. Dla bieżącej obsługi Zarządu i innych organów można powołać Biuro Zarządu z dyrektorem na czele. Organizację i zasady działalności tego biura określa Zarząd.
    2. Zarząd może powołać komisję doraźną lub stałą określając jednocześnie ich skład osobowy, zakres i przedmiot działania, podział zadań, odpowiedzialności oraz czas ich funkcjonowania (dla komisji doraźnej). Komisje mają uprawnienia opiniodawczo – doradcze. Rozwiązanie komisji następuje w drodze uchwały Zarządu. 

    Komisja Rewizyjna 

    § 27 

    1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób, w tym Przewodniczącego. 
    2. Wyborów Komisji Rewizyjnej dokonuje Walne Zgromadzenie Członków. Komisja wyłania na swoim pierwszym posiedzeniu ze swojego składu Przewodniczącego.
    3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej. 
    4. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe. 5. Członkostwo w Komisji wygasa z chwilą: 
      1. śmierci, 
      2. rezygnacji, 
      3. utraty zdolności do czynności prawnych, 
      4. odwołania przez Walne Zgromadzenie Członków, 
      5. wystąpienia okoliczności wskazanych w ust. 3 lub 4 powyżej. 

    § 28 

    1. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy kontrola całokształtu działalności Klubu, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej, co najmniej 1 w roku.
    2. Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały większością głosów pod warunkiem, iż wszyscy jej członkowie byli zaproszeni na posiedzenie. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego. 
    3. Komisja może przedstawiać Zarządowi wnioski pokontrolne. 
    4. Komisja ma obowiązek przedstawiania Walnemu Zgromadzeniu Członków Klubu coroczne sprawozdanie z kontroli przeprowadzonej w roku poprzednim wraz z oceną sprawozdania finansowego sporządzonego przez Zarząd i wnioskiem w przedmiocie absolutorium dla Zarządu. 
    5. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni. 

    Rozdział IV – Majątek i fundusze Klubu 

    § 29 

    1. Majątek Klubu stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze. 
    2. Funduszami są: 
      1. składki członkowskie, wpisowe, 
      2. darowizny, spadki, zapisy, 
      3. dotacje, subwencje, kontrakty, środki z funduszy publicznych, granty, sponsoring,
      4. wpływy z działalności statutowej Klubu, 
      5. dochody z własnego majątku. 
    3. Zasady i zakres działalności finansowej Klubu określają uchwały Walnego Zgromadzenia Członków i Zarządu. 
    4. Nadwyżka przychodów nad kosztami przeznaczana jest na cele statutowe Klubu.
    5. Zabronione jest: 
      1. udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Klubu w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Klubu pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”, 
      2. przekazywanie majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach, 
      3. wykorzystywanie majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego, 
      4. zakup towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Klubu, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe. 

    Rozdział V – Zmiana statutu i rozwiązanie Klubu 

    § 30

    1. Zmiana statutu lub rozwiązanie Klubu wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia Członków, podjętej kwalifikowaną większością 2/3 głosów w obecności minimum połowy uprawnionych do udziału w Walnym Zgromadzeniu Członków. 
    2. Z wnioskiem o zmianę statutu lub rozwiązanie Klubu może wystąpić do Walnego Zgromadzenia Członków Zarząd lub 1/3 ogółu członków zwyczajnych. 3. Uchwała o rozwiązaniu Klubu określi sposób likwidacji i przeznaczenie jego majątku. 

    Rozdział VI – Postanowienia końcowe 

    § 31 

    1. W sprawach nieuregulowanych statutem zastosowanie mają przepisy ustawy o sporcie, ustawy prawo o stowarzyszeniach oraz uchwały organów Klubu podjęte w ramach ich kompetencji na podstawie statutu. 
    2. Wykładni postanowień niniejszego statutu dokonuje Zarząd.